Home
translation translation
Donatation

از یکسال پیش که خواندنیها را به خانه شما آوردیم تلاش کردیم این پنجره را با امکانات شخصی سرپا نگه داریم اما امروز ادامه کار ما بستگی به یاری شما دارد . به آشنایایتان توصیه کنید به ما آگهی بدهند و اگر توانائی دارید با هدیه ای مختصر ما را در ادامه انتشار خواندنیها یاری دهید ، خواندنیها متعلق به شما است .

newsletter

اگر مایل هستید ازانتشار خبرهای مهم و مطالب جدید خواندنیها آگاه شوید آدرس ای-میل خود را در گزینه زیر وارد کنید تا بلافاصله پس از انتشار به شما اطلاع داده شود

   
translation
   
khaandaniha|خواندنیها > ویژه خواندنیها > پلو خوران عاشورا در تهران
عاشورا و محرم در تهران - محمد قائد

پلو خوران عاشورا در تهران

۱۶ آذر ۱۳۹۰


“از پشت شیشه‌ها به خیابان نظر کنید”

به مصداق “خلوت‌گزیده را به تماشا چه حاجت است”، در بر‌ج‌عاج‌بودن به‌خودی‌خود اشکالی ندارد، گرچه بد نیست شیشه‌ها را تمیز نگه داریم و گهگاه به بیرون و پائین نگاهی بیندازیم.

خوشبختانه در حصر خانگی‌ نیستم اما بدون عذر محکمه‌پسند از خانه بیرون نمی‌روم. با این همه، قدری حواسم هست در خیابانی که امتداد آن ناگهان بر من هم تحمیل شده چه می‌گذرد.

آن اندازه احمق نیستند که فکر کنند دیگران یادشان نیست همین الان چه شماری بزرگ از آدمهایی که می‌توانستند انشاهایی به مراتب بهتر از آنها در این باره بنویسند در سالن و بند و انفرادی زجرکش می‌شوند.

سالهاست نوای کلارینت و ترومپت و ساکسوفون را در عزاداری محرّم هم ممنوع کرده‌اند. و از دو سال پیش به خرج‌ده‌ها اخطار کرده‌اند اگر ملت را جمع ‌کنند عواقب کار به گردن خودشان است. یعنی اگر جماعت حرف دلشان را داد زدند، برای حاجی ِ بازاری که دیگ بار گذاشته پروندهٔ اقدام علیه امنیت ملی تشکیل می‌شود.

آنچه از پشت شیشه می‌بینم حقیرتر از هر زمان دیگری است: فقط یکی‌دو دسته آدم پراکنده و چند طبل پلاستیک. بوم‌بوم بوم‌بوم. این شاید فقط در قبایل بدوی آهنگ عزا، سرود یا مارش محسوب شود.

YouTube Preview Image

ارقامی عظیم به عنوان “کمک به مساجد” ریخت‌وپاش و حیف‌ومیل می‌شود اما از کسانی که در شهر پرسه زده‌اند می‌شنوم تبلور این ارقام در قیمه‌پلو نذری طعم و رنگ و بخاری حتی کمتر از سالهای پیش دارد. به بیان احمد شاملو (که عنوان این نوشته سطری از شعر اوست) “چیزی فسرده است و نمی‌سوزد امسال/در سینه در تنم.”

در سایتها دنبال اشاره‌هایی به علت نسوختن روغن سهمیه و برنج پاکستانی در سینه در تن خلایق می‌گردم. در پربیم‌ترین روزهای ایران در صد سال گذشته، حقیرترین انشاها متعلق به کسانی است که وانمود می‌کنند فرسفهٔ عاشورا را درک کرده‌اند و سعی دارند به دیگران بفهمانند. بعید است به آنچه طبق سفارش قلمی کرده‌اند مفتخر باشند.

چرا؟ چون آن اندازه احمق نیستند که فکر کنند دیگران یادشان نیست همین الان چه شماری بزرگ از آدمهایی که می‌توانستند انشاهایی به مراتب بهتر از آنها در این باره بنویسند در سالن و بند و انفرادی زجرکش می‌شوند. آن زنان و مردان در شمار مظلومان‌اند یا در ردهٔ اشقیا؟

در برابر سؤالی چنین مبرم، نشردادن مطالبی کلیشه‌ای در مدح قیام عاشورا یا ستایش اعتقاد صمیمانهٔ مردممان به برکات قیمه‌پلو نذری فقط نشانهٔ پفیوزی است.

۱۶ آذر ۱۳۹۰

یاد داشتهای محمد قائد نویسنده و روزنامه نگارمقیم ایران

 

 
کلیدواژه ها: , , , , , , , , , ,

  1. قداست قیمه says:

    مراسم شرم آور و مضحک ماه محرم چه چیزی بوده ست و کماکان میباشد بجز نماد زشت خرافات و واپسگرایی مردمی که هویتشان را در آدمکشیهای قرنها پیش قبایل ملتی دیگر میجویند؟